
8 praktičnih savjeta za kvalitetno intervjuiranje
Intervju je, kada se provodi valjano, format komunikacije dobrim dijelom strukturirane i pripremljene, koji provodite s određenim ciljem u raznim područjima rada s ljudima. U takvoj obostranoj komunikaciji jasne su uloge i povezane odgovornosti intervjuera i intervjuirane osobe.
Ta pripremljenost i veći dio strukture, s jasnim ulogama, razlikuje pravi intervju od običnog ugodnog razgovora uz kavicu. Naravno, intervju također može biti ugodan i uz kavicu, kada na odgovarajući način pripremamo i provodimo konkretan proces te znamo zašto, što i kako.
Bitno je zadržati fokus u pripremi na ono bitno za donošenje odluke
Iskusan intervjuer ima u fokusu smjer koji ga vodi da praktično i dosljedno komunicira. Taj smjer je jasno razumijevanje svrhe konkretnog intervjua i svjesnosti koliko potencijalne štete ili pak benefita mogu donijeti kasniji izbori.
Kako bi ostali fokusirani na svrhu intervjua, postavite si još tijekom pripreme pitanja:
- Čemu služe pitanja koja ću pitati tijekom intervjua?
- Koje vrste informacija su bitne da donesemo odluku? (npr. zašto i koga odabrati za suradnika u procesu zapošljavanja, promaknuti…)
Principi kvalitetne pripreme u svojem temelju imaju svijest i kompetencije intervjuera o cilju uloge intervjuera. Iz toga proizlazi da intervjuirani priča manje, a sluša značajno više te također opaža neverbalni dio komunikacije. Kako bi mogao kasnije valjano rangirati kandidate i predložiti najbolje izbore za tvrtku i ljude!
Bitno je da intervjuer bude svjestan svoje osobne jednadžbe procjenjivača i subjektivnosti u procjeni kojima smo svi kao ljudi više ili manje skloni. Čak i oni najiskusniji! To je razlog zašto je intervju kruna selekcije, ali nije dobro da je jedan jedini alat u tom postupku, pogotovo ako nemate iskusne intervjuere.
Zato je u praksi često prisutna forma panel intervjua. To je format intervjua kada obično troje intervjuera, svatko sa svojim iskustvom i osobnom jednadžbom procjenjivača, postavlja pitanja kandidatu za posao, promaknuće itd.
Kako se pripremamo za provedbu intervjua?
Vrsta pripreme dijelom se modificira i prema tome o kakvom se intervju radi, da li je u pitanju npr.
- Selekcijski intervju
- (Pr)ocjenjivački intervju
- Razvojni intervju
- Izlazni intervju
- Kombinacija navedenog
No, za sve vrste intervjua bitno je pripremiti se pazeći na minimalno 8 praktičnih područja.
Pripazite na sljedeće:
-
Svrha/cilj intervjua
Dajte si odgovor zašto ga provodite i što njime postižete, paralelno uz pripremu s prikupljenim relevantnim inputima/podacima o kandidatu, o odnosu prema suradnicima i klijentima, radnom učinku. -
Proučite informacije o kandidatu i zabilježite nejasnoće
Ono što nije jasno, a bitno je za kasnije donošenje odluke, provjerite kroz pitanja na intervjuu. Ne podrazumijevajte, provjerite razumijevanje. -
Osigurajte prostor/online neometano i realno vrijeme za svakog kandidata
U praksi je dovoljno od 30-ak do 60-ak minuta u prosjeku za provedbu intervjua. Trajanje jednog intervjua ovisi o više faktora: cilju konkretnog intervjua, iskustvu intervjuera, broju intervjua potrebnih za provesti u npr. jednom danu/vremenskom roku itd. -
Osigurajte da 20-30% vremena pitate i provjeravate razumijevanje kao voditelj intervjua
Dakle, veći dio vremena slušate i opažate ponašanje kandidata (npr. neverbalno da li usklađeno prati verbalno). Također bilježite bitno ili to radi netko treći ako se intervju ne snima. -
Pripremite se i simulirajte unaprijed faze intervjua
Osobito za neiskusnije intervjuere odlična vježba je ta mentalna simulacija/vizualizacija i prije intervjua kako će sve izgledati po fazama: uvodno – zašto ste se sastali, prikupljanje/razmjena informacija, možebitna razilaženja i kako ćete upravljati njima te zaključni dio (rezime i dogovor za sljedeći korak). -
Imajte spremne konkretne odgovore na moguća pitanja kandidata
Kandidati sve više pitaju u različitim vrstama intervjua i to je u redu, jer aktivno pokazuju da su angažirani, kada govorimo o većini korektnih kandidata. -
Pripremite unaprijed obrazac s pitanjima (digitalni ili printani format)
Npr. polustrukturirani intervju koji ima 60% istih pitanja svim kandidatima. Tih 60% istih pitanja za konkretnu situaciju intervjua je bitno zbog valjane i standardizirane podloge za usporedbe kod odluke koga izabrati. Dok sa cca 40% razlikovnih pitanja istražujete specifično o svakome intervjuiranom. Taj razlikovni dio pitanja temeljite na analizi CV-a, preporuka, rezultata testiranja, primljenih relevantnih feedback-ova... - Isplanirajte vrijeme odmah nakon intervjua
Bitno je o kandidatu kratko prodiskutirati (s članovima komisije) i imati zabilježeno odmah nakon intervjua s tim kandidatom, jer sa svakim narednim intervjuom u nizu, bez bilješki, dojmovi se značajno miješaju i sklonost pogrešnim odabirima značajno raste.
Kroz praksu i sve više provedenih intervjua razvijate se kao intervjuer, jer spoznajete načine kako komunicirate, koliko slušate, a koliko i kako govorite. Također osvještavate subjektivnosti kojima ste skloni, osvještavate na čemu i kako trebate sami sa sobom poraditi, da bi mogli u bitnome, što profesionalnije voditi intervju.
Ne podrazumijevajte. Provjerite pitanjima. Slušajte. Vodite se logikom - čemu će služiti informacije koje prikupljate?
Potaknite otvorenim pitanjima intervjuiranog da podijeli s vama bitne informacije za kasniju valjanu usporedbu, tko je TOP kandidat za zapošljavanje, promaknuće…
Primjerice bitno vam je saznati:
- zašto se javljaju vama kao poslodavcu/za to radno mjesto?
- razumiju li srž posla koji ih očekuje i očekivane radne napore?
- znaju li kroz primjere obrazložiti/pokazati svoje kompetencije?
- dijelite li ključne vrijednosti?
- jesu li zreli za level-up/zaokret i kakav točno u karijeri?
- jesu li zaslužili bonus, prema određenim konkretnim kriterijima, realizaciji ciljeva itd.
I dajte priliku ljudima da i oni vas pitaju ono što je njima bitno da i oni donesu valjanu odluku. Biraju li to što nudite doista? Ako se oko bitnih stvari razilazite, trebalo to iskomunicirati što prije kako biste mogli valjano odlučiti i prevenirati loše ishode te kvalitetno upravljati svim resursima koje imate. Također, to ide u prilog i profesionalnoj i ljudskoj izgradnji odnosa s ljudima od početka te njegovom održavanju kroz razne promjene u poslovnom kontekstu. Pravo mjesto za sve navedeno je i valjano pripremljen i proveden intervju!
Za više HR savjeta i novosti pretplatite se na naš newsletter.

Andreja Bakula
Lead HR Consultant